Przejdź do głównej zawartości

Seminarium magisterskie

SEMINARIUM MAGISTERSKIE,czwartek godz. 12.45-14.15, sala. 2.20
DR HAB. ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA
DYŻUR: wtorek 11.00-12.30, pok. 2.29
KONTAKT: annaweronika@op.pl; awbrzez@amu.edu.pl

Do pobrania - SYLABUS


Zadania domowe w semestrze LETNIM:
na zajęcia 01.03:
  • na czym polega analiza SWOT
  • zapoznać się ze stroną 
na zajęcia 08.03:
  • przygotować 3 sposoby graficznej prezentacji relacji zachodzącej między pojęciami
w dniu 15.03. zajęcia nie odbędą się, za to do dnia  20 marca proszę OPISAĆ pojęcia (5 stron standardowego maszynopisu) i przesłać na mejla awbrzez@amu.edu.pl oraz annaweronika@op.pl

na zajęcia 05.04:
  • Karolina - przygotować tabelkę dot. badaczek i badaczy folkloru w Polsce i poza nią (daty, publikacje, badania)
  • Bartek - zebrać 20 pozycji z literatury dot. "5 stron" oraz zebrać literaturę dot. "analizy dyskursu prasowego", zarchiwizować artykuły dot. szczepień razem  z komentarzami  z portalu epoznan.pl za lata 2013-2018
  • Ola - sporządzić katalog badaczek i badaczy zajmujących się edukacją regionalną i muzealną, z podziałem na dyscypliny (tytuły publikacji, daty, badania, tematyka)
na zajęcia 12.04:
  • przygotować prezentację (wspólnie) dotyczącą rodzajów narzędzi badawczych oraz zalety i wady + sposoby analizy danych zebranych za ich pośrednictwem 
  • wspólnie się zastanowić jakie narzędzia dla kogo będą najlepsze (1 osoba =  1 slajd) 
 na zajęcia 19.04:
  • przynieść swój konspekt WYDRUKOWANY JEDNOSTRONNIE i najlepiej czcionka 14 pkt
w dniach 25.04-13.05 nie ma zajęć, zamiast tego:
  • opis grup badawczych + dobór próby badawczej + uzasadnienie
  • dobór narzędzi badawczych do każdej z grup + uzasadnienie
  • Ola - historia badań nad ręcznikiem bielskim (10 stron)
  • Bartek - historia ruchu antyszczepionkowego w Polsce (10 stron)
  • Karolina - historia Zespołu Szamotuły
  • przygotować propozycje POSTERA 
  • widzimy się na zajęciach dopiero 17 maja 
 Obszary tematyczne:
  • Tradycyjna kulturowa ludowa i jej transformacje, w tym inspiracja wzornictwem i rzemiosłem tradycyjnym
  • Polska sztuka ludowa i rękodzieło artystyczne: twórca i środowisko
  • Etnodizajn – inspiracje we wzornictwie przemysłowym i modzie współczesnej
  • Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego w kontekście postanowień Konwencji UNESCO z 2003 roku
  • Pamięć i niepamięć w krajobrazie wiejskim i miejskim, stosunek do dziedzictwa kulturowego na terenach o przerwanej ciągłości kulturowej
  • Działalność instytucji kultury z uwzględnieniem społeczności wiejskich i małomiasteczkowych
  • Regionalizm i kultura regionalna: upowszechnianie kultury regionalnej, współczesny ruch regionalny
  • Edukacja regionalna i kulturalna: nauczanie o dziedzictwie kulturowym regionu
  • Aktywizacja społeczności lokalnych: projekty aktywizujące społeczności obszarów wiejskich i małomiasteczkowych
  • WAŻNE: przygotowywana pod moim kierunkiem praca magisterska powinna opierać się na samodzielnie zaprojektowanych i zrealizowanych badaniach terenowych z zastosowaniem metod jakościowych

Forma zaliczenia w semestrze ZIMOWYM:
  • Prezentacja założeń pracy magisterskiej
  • Wykonanie kwerendy bibliotecznej,  wg APA
  • Recenzja 1 książki
  • Dopuszczalne 2 nieobecności
Forma zaliczenia w semestrze LETNIM:
  • Przygotowanie i prezentacja postera
  • Przygotowanie planu badań terenowych
  • Przygotowanie narzędzi badawczych i przetestowanie ich
  • Przygotowanie notatek ze źródeł internetowych i tradycyjnych
  • Napisanie 1 rozdziału
  • Dopuszczalne 2 nieobecności

Polecam:
Bestiariusz konferencyjny
Warsztat badacza
J. W. Creswell (2009). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zadania domowe w semestrze ZIMOWYM:
na zajęcia 9.11:
  • przeczytać Rozdział I "Wybór typu projektu badawczego" (s. 29-47, z książki J. W. Creswell (2009). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • zrobić ćwiczenia nr 1 i 2 ze strony 46
na zajęcia 14.12:
  • prezentacja dot. obserwacji (rodzaje, elementy, potencjał, wady)
  • wybrać książkę do recenzowania (6 tys. znaków ze spacjami)
na zajęcia 04.01:
  • recenzja książki (6 tys. znaków ze spacjami) - przynieść wydruk!
  • bibliografia - kwerenda czasopism: Lud, Etnografia Polska, Konteksty. Polska sztuka ludowa, Literatura ludowa, Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej, Kultura i społeczeństwo, Przegląd socjologii jakościowej - zapis w systemie APA
na zajęcia 11.01:
  • przeczytać Rozdział II "Przegląd literatury" (s. 49-71, z książki J. W. Creswell (2009). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • zrobić ćwiczenie nr 1 ze strony 71

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista regionów etnograficznych w Polsce

Dla studentek i studentów 2 roku, w ramach przedmiotu "Etnografia Polski": lista regionów etnograficznych w Polsce raport do spisu powszechnego z 2011 roku Materiały dodatkowe: http://www.nasze.kujawsko-pomorskie.pl/ Góralszczyzna polska    Regiony etnograficzne w Polsce

Bielski ręcznik - etnograficzne badania terenowe

KONIEC ZAPISÓW  W terminie 14-23 lipca 2017 Muzeum w Bielsku Podlaskim (oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku) organizuje kolejną edycję etnograficznych badań terenowych. Ich celem jest zebranie informacji na temat tradycji występowania obrzędowego ręcznika . Badania będą prowadzone na terenie powiatu bielskiego w gminach: Wyszki, Brańsk i Boćki . Organizator zapewnia uczestnikom (6 studentom) noclegi i wyżywienie, zwrot kosztów za bilety przejazdowe oraz certyfikat uczestnictwa w badaniach. W badaniach będą też brali udział studenci z Brzeskiego Uniwersytetu Państwowego im. Aleksandra Puszkina z Brześcia . Oferta skierowana jest do studentów 1-3 roku studiów I stopnia naszego Instytutu. Wymagania: umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy oraz zainteresowanie tematyką tradycyjnego rękodzieła. W ramach przygotowań do badań przewidziano organizację 3 spotkań na przełomie maja i czerwca (w terminie ustalonym wspólnie po zakończeniu rekrutacji). Obecność na

Praktyki w Muzeum w Szreniawie - edycja wiosenne

W ramach współpracy z Narodowym Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gm. Komorniki) istnieje możliwość odbycia praktyk w semestrze letnim. Uczestnicy mają okazję zdobyć określone umiejętności w zakresie edukacji muzealnej oraz organizacji pracy zespołowej podczas imprez cyklicznych związanych z działalnością placówek muzealnych, jak warsztaty dla dzieci i młodzieży w ramach tzw. pokazów wielkanocnych (semestr letni). Kto może uczestniczyć i w jakim trybie? 1. TRYB 1: jako zaliczenie obowiązkowych praktyk Studenci lat I-III LIC – w ramach „Praktyk w instytucjach kultury” Studenci II roku SUM – w ramach „Praktyk zawodowych” 2. TRYB 2: jako dobrowolne uczestnictwo w ramach samodzielnego zdobywania doświadczenia zawodowego (każdy otrzymuje zaświadczenie o odbyciu praktyk) Gdzie, jak i kiedy odbywają się praktyki? Muzeum w Szreniawie, dojazd pociągiem lub autobusem z pętli na Górczynie. Każda praktyka trwa 5 dni (poniedziałek-piątek), w g