FOLKLORYSTYKA, czwartek 09.15-10.45, sala 2.20 (studenci 2 i 3 roku lic)
DR HAB. ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA
DYŻUR: czwartek godz. 11.00-12.30 pok. 2.29
KONTAKT: annaweronika@op.pl; awbrzez@amu.edu.pl
Na odrobienie zaległych nieobecności zapraszam 1.02. (czwartek) w godz. 11.30-13.00
na zajęcia 26.10:
- praca w 3 grupach
- każda grupa znajduje na "youtubie" film prezentujący zwyczaje: (1) Żandary na poznańskiej Ławicy; (2) Brodacze w Sławatyczach i (3) Kusaki na Radomszczyźnie
- proszę przygotować krótką opowieść o tych grupach - kto w nich występuje i kiedy, dlaczego, jakie są postacie i jaka jest ich symbolika
- przeczytać: Wróblewski T. (1967). Demony i wyobrażenia demonologiczne. W: J. Burszta (red.) Kultura ludowa Wielkopolski, t. III, s. 437-456. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie
- wypisać z tekstu klasyfikację demonów + przykłady ich działalności
- GR. 1 Bohdanowicz J. (1995), Demonologia ludowa. Demony powietrza – płanetnik, wir powietrzny, diabeł, W: Literatura ludowa, nr 1-2, s. 51-61.
- GR. 2 Bohdanowicz J. (1994), Demonologia ludowa. Relikty wierzeń w strzygonie i zmory. W: Literatura ludowa, nr 2, s. 43-62.
- Piotr Grochowski, Violetta Wróblewska, Materiały Kolbergowskie a metodologia badań folklorystycznych, LUD 2014, tom 98, s. 41-62.
- Weronika Grozdew-Kołacińska, Myśli i dzieło Oskara Kolberga jako inspiracja dla współczesnego etnomuzykolog, LUD 2014, tom 98, s. 63-80.
- •Co to są ŁAŃCUSZKI SZCZĘŚCIA i LEGENDY MIEJSKIE jaką pełnią funkcję?
- •http://atrapa.net/chains
Bułgarski "Idol": https://www.youtube.com/watch?v=9NZMrchycWk
oraz inne posłuchajki:
https://www.youtube.com/watch?v=dBjge9MWrZA
https://www.youtube.com/watch?v=A6F4_tyjBpA
https://www.youtube.com/watch?v=RQ8u4i4SDSk&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=B_eVs3NTNYo
https://www.youtube.com/watch?v=irkLhvHCrc8&list=PL75D7D53905FF4959
http://www.youtube.com/watch?v=3KO-jpHQH6I
http://www.youtube.com/watch?v=sD-kR9vqGac&feature=related
tańce:
Solowe (np. zbójnicki)
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/category/138/dance/679
W parach (np. fafur)
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/category/137/dance/649
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/category/137/dance/649
W trójkach (śpiuch) (dyna)
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/category/139/dance/675
https://www.youtube.com/watch?v=pPdNqwocFyI
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/category/139/dance/675
https://www.youtube.com/watch?v=pPdNqwocFyI
Korowody (np. przytrampywanie)
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/category/140/dance/671
https://www.youtube.com/watch?v=qfsXoQS-AaM
https://www.youtube.com/watch?v=3qbo0Y1mxRU
https://www.youtube.com/watch?v=qfsXoQS-AaM
https://www.youtube.com/watch?v=3qbo0Y1mxRU
Cel zajęć:
- Przekazanie wiedzy z zakresu: zjawisk dot. folkloru tradycyjnego i współczesnego; zjawisk folkloru charakterystycznego dla grup wiekowych, zawodowych i subkulturowych; zróżnicowania zjawisk folkloru; sposobów klasyfikacji gatunków folkloru; powstawania mechanizmów przekazu folklorystycznego; roli folkloru w komunikacji społecznej
- Zapoznanie z podstawowymi definicjami: folklor i folkloryzm; folklor tradycyjny i współczesny; folklor wiejski i miejski; folklor internetowy, polityczny i zawodowy; folklor obrzędowy; folklor dziecięcy;
- Kształcenie umiejętności w zakresie: definiowania podstawowych pojęć i zilustrowania ich przykładami; klasyfikowania zjawisk folkloru; współpracy w grupie / zespole
Forma zaliczenia:
- Test
- Aktywność na zajęciach
Tematyka zajęć:
1. 5 października: Wprowadzenie do folklorystyki oraz źródła wiedzy o folklorze
2. 12 października: Gatunki folkloru i ich klasyfikacja
3. 19 października: Wesele jako widowisko obrzędowe (zajęcia poprowadzi mgr K. Dziubata)
4. 26 października: Widowiska obrzędowe a kalendarz doroczny
5. 2 listopada: zajęć nie ma - tzw. godziny dziekańskie
6. 9 listopada: Demonologia ludowa cz. 1
7. 16 listopada: Demonologia ludowa cz. 2
8. 23 listopada: Folkloryzm (Awans) (zajęcia poprowadzi mgr M. Machowska)
9. 30 listopada: Transformacje folkloru
7 grudnia - zajęcia odwołane, odrobieniem będą zajęcia taneczne
10. 14 grudnia: Folklor dziecięcy
11. 4 stycznia: Folklor w epoce Kolbergowskiej i Postkolbergowskiej
12. 11 stycznia: Taniec tradycyjny i muzyka tradycyjna w Polsce
13. 18 stycznia: Współczesne nurty badań folklorystycznych
14. 25 stycznia: Test
Lektury
obowiązkowe + artykuły podawane w trakcie zajęć:
- Brencz, A. (1999). Folklor, w: Britannica, t. 20, s. 283-297.
- Burszta, J. (1987). Folklor, w: Z. Staszczak, Słownik etnologiczny. terminy ogólne, s. 124-128, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Grozdew-Kołacińska, W. (2014). Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa: IMIT.
- Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: bw.
- Kowalski, P. (1990). Współczesny folklor i folklorystyka: O przedmiocie poznania w dzisiejszych badaniach folklorystycznych. Wrocław: PTL.
- Krawczyk-Wasilewska, W. (1979). Wprowadzenie do folklorystyki. Łódź: UW
- Krawczyk-Wasilewska, W. (1986). Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: LSW.
- Krzyżanowski, J. (red.) (1965) Słownik folkloru polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
- Krzyżanowski J, Kapełuś H. (red.) (1982). Dzieje folklorystyki polskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Reinfuss, R. (1971), Przebrania w widowiskach ludowych i ich współczesne przeobrażenia, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, s. 203-217.
- GADKI Z CHATKI
- TWÓRCZOŚĆ LUDOWA
- LITERATURA LUDOWA
- AKADEMIA KOLBERGA
Komentarze
Prześlij komentarz