Przejdź do głównej zawartości

Folklorystyka


FOLKLORYSTYKA, czwartek 09.15-10.45, sala 2.20 (studenci 2 i 3 roku lic)
DR HAB. ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA
DYŻUR: czwartek godz. 11.00-12.30 pok. 2.29
KONTAKT: annaweronika@op.pl; awbrzez@amu.edu.pl

ZALICZENIE w dniu 25 stycznia 2018 r., godz. 9.15-10.45, sala 2.20
pobierz -->ZAGADNIENIA

Na odrobienie zaległych nieobecności zapraszam 1.02. (czwartek) w godz. 11.30-13.00

zadania domowe:
na zajęcia 26.10:
  • praca w 3 grupach
  • każda grupa znajduje na "youtubie" film prezentujący zwyczaje: (1) Żandary na poznańskiej Ławicy; (2) Brodacze w Sławatyczach i (3) Kusaki na Radomszczyźnie
  • proszę przygotować krótką opowieść o tych grupach - kto w nich występuje i kiedy, dlaczego, jakie są postacie i jaka jest ich symbolika
na zajęcia 09.11:
  • przeczytać: Wróblewski T. (1967). Demony i wyobrażenia demonologiczne. W: J. Burszta (red.) Kultura ludowa Wielkopolski, t. III, s. 437-456. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie
  • wypisać z tekstu klasyfikację demonów + przykłady ich działalności 
na zajęcia 16.11:

  • GR. 1 Bohdanowicz J. (1995), Demonologia ludowa. Demony powietrza – płanetnik, wir powietrzny, diabeł, W: Literatura ludowa, nr 1-2, s. 51-61.
  • GR. 2 Bohdanowicz J. (1994), Demonologia ludowa. Relikty wierzeń w strzygonie i zmory. W: Literatura ludowa, nr 2, s. 43-62.
na zajęcia 04.01:
przeczytać 2 teksty (będzie "wejściówka"):
  • Piotr Grochowski, Violetta Wróblewska, Materiały Kolbergowskie a metodologia badań folklorystycznych, LUD 2014, tom 98, s. 41-62.
  • Weronika Grozdew-Kołacińska, Myśli i dzieło Oskara Kolberga jako inspiracja dla współczesnego etnomuzykolog, LUD 2014, tom 98, s. 63-80.
na zajęcia 18.01:
Korowody (np. przytrampywanie)  

Cel zajęć:
  • Przekazanie wiedzy z zakresu: zjawisk dot. folkloru tradycyjnego i współczesnego; zjawisk folkloru charakterystycznego dla grup wiekowych, zawodowych i subkulturowych; zróżnicowania zjawisk folkloru; sposobów klasyfikacji gatunków folkloru; powstawania mechanizmów przekazu folklorystycznego; roli folkloru w komunikacji społecznej
  • Zapoznanie z podstawowymi definicjami: folklor i folkloryzm; folklor tradycyjny i współczesny; folklor wiejski i miejski; folklor internetowy, polityczny i zawodowy; folklor obrzędowy; folklor dziecięcy;
  • Kształcenie umiejętności w zakresie: definiowania podstawowych pojęć i zilustrowania ich przykładami; klasyfikowania zjawisk folkloru; współpracy w grupie / zespole

Forma zaliczenia:
  • Test
  • Aktywność na zajęciach

Tematyka zajęć:
1. 5 października: Wprowadzenie do folklorystyki oraz źródła wiedzy o folklorze
2. 12 października: Gatunki folkloru i ich klasyfikacja
3. 19 października: Wesele jako widowisko obrzędowe (zajęcia poprowadzi mgr K. Dziubata)
4. 26 października: Widowiska obrzędowe a kalendarz doroczny
5. 2 listopada: zajęć nie ma - tzw. godziny dziekańskie
6. 9 listopada:  Demonologia ludowa cz. 1
7. 16 listopada: Demonologia ludowa cz. 2
8. 23 listopada: Folkloryzm (Awans) (zajęcia poprowadzi mgr M. Machowska)
9. 30 listopada: Transformacje folkloru
7 grudnia - zajęcia odwołane, odrobieniem będą zajęcia taneczne
10. 14 grudnia: Folklor dziecięcy
11. 4 stycznia: Folklor w epoce Kolbergowskiej i Postkolbergowskiej
12. 11 stycznia: Taniec tradycyjny i muzyka tradycyjna w Polsce
13. 18 stycznia: Współczesne nurty badań folklorystycznych
14. 25 stycznia: Test

Lektury obowiązkowe + artykuły podawane w trakcie zajęć:
  • Brencz, A. (1999). Folklor, w: Britannica, t. 20, s. 283-297. 
  • Burszta, J. (1987). Folklor, w: Z. Staszczak, Słownik etnologiczny. terminy ogólne, s. 124-128, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Grozdew-Kołacińska, W. (2014). Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa: IMIT.
  • Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: bw.
  • Kowalski, P. (1990). Współczesny folklor i folklorystyka: O przedmiocie poznania w dzisiejszych badaniach folklorystycznych. Wrocław: PTL.
  • Krawczyk-Wasilewska, W. (1979). Wprowadzenie do folklorystyki. Łódź: UW 
  • Krawczyk-Wasilewska, W. (1986). Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: LSW. 
  • Krzyżanowski, J. (red.) (1965) Słownik folkloru polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna. 
  • Krzyżanowski J, Kapełuś H. (red.) (1982). Dzieje folklorystyki polskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Reinfuss, R. (1971), Przebrania w widowiskach ludowych i ich współczesne przeobrażenia, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, s. 203-217.
  • GADKI Z CHATKI
  • TWÓRCZOŚĆ LUDOWA
  • LITERATURA LUDOWA
  • AKADEMIA KOLBERGA




    Komentarze

    Popularne posty z tego bloga

    Lista regionów etnograficznych w Polsce

    Dla studentek i studentów 2 roku, w ramach przedmiotu "Etnografia Polski": lista regionów etnograficznych w Polsce raport do spisu powszechnego z 2011 roku Materiały dodatkowe: http://www.nasze.kujawsko-pomorskie.pl/ Góralszczyzna polska    Regiony etnograficzne w Polsce

    Bielski ręcznik - etnograficzne badania terenowe

    KONIEC ZAPISÓW  W terminie 14-23 lipca 2017 Muzeum w Bielsku Podlaskim (oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku) organizuje kolejną edycję etnograficznych badań terenowych. Ich celem jest zebranie informacji na temat tradycji występowania obrzędowego ręcznika . Badania będą prowadzone na terenie powiatu bielskiego w gminach: Wyszki, Brańsk i Boćki . Organizator zapewnia uczestnikom (6 studentom) noclegi i wyżywienie, zwrot kosztów za bilety przejazdowe oraz certyfikat uczestnictwa w badaniach. W badaniach będą też brali udział studenci z Brzeskiego Uniwersytetu Państwowego im. Aleksandra Puszkina z Brześcia . Oferta skierowana jest do studentów 1-3 roku studiów I stopnia naszego Instytutu. Wymagania: umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy oraz zainteresowanie tematyką tradycyjnego rękodzieła. W ramach przygotowań do badań przewidziano organizację 3 spotkań na przełomie maja i czerwca (w terminie ustalonym wspólnie po zakończeniu rekrutacji). Obecność na

    Praktyki w Muzeum w Szreniawie - edycja wiosenne

    W ramach współpracy z Narodowym Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gm. Komorniki) istnieje możliwość odbycia praktyk w semestrze letnim. Uczestnicy mają okazję zdobyć określone umiejętności w zakresie edukacji muzealnej oraz organizacji pracy zespołowej podczas imprez cyklicznych związanych z działalnością placówek muzealnych, jak warsztaty dla dzieci i młodzieży w ramach tzw. pokazów wielkanocnych (semestr letni). Kto może uczestniczyć i w jakim trybie? 1. TRYB 1: jako zaliczenie obowiązkowych praktyk Studenci lat I-III LIC – w ramach „Praktyk w instytucjach kultury” Studenci II roku SUM – w ramach „Praktyk zawodowych” 2. TRYB 2: jako dobrowolne uczestnictwo w ramach samodzielnego zdobywania doświadczenia zawodowego (każdy otrzymuje zaświadczenie o odbyciu praktyk) Gdzie, jak i kiedy odbywają się praktyki? Muzeum w Szreniawie, dojazd pociągiem lub autobusem z pętli na Górczynie. Każda praktyka trwa 5 dni (poniedziałek-piątek), w g