Przejdź do głównej zawartości

Ochrona NdZK

AWZK II: OCHRONA NIEMATERIALNEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO (NDzK), czwartek godz. 11.00-12.30, sala. 2.20
DR HAB. ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA
DYŻUR: wtorek 11.00-12.30, pok. 2.29
KONTAKT: annaweronika@op.pl; awbrzez@amu.edu.pl

Do pobrania - SYLABUS
Do pobrania - ZAGADNIENIA NA EGZAMIN

EGZAMIN ODBĘDZIE SIĘ W DNIU 
18 CZERWCA 2018, GODZ. 8.30-10.00 
W SALI IM. J. BURSZTY

Zadania domowe:
 na zajęcia 8 marca:
  • Skrót UNESCO
  • Okoliczności powstania UNESCO
  • Główne zadania UNESCO

na zajęcia 15 marca:

na zajęcia 22 marca:
  • Zapoznać się z działalnością Narodowego Instytutu Dziedzictwa, www.nid.gov.pl
na zajęcia 5 kwietnia:

  • Zapoznać się ze stroną www.niematerilane.nid.pl à dziedzictwo niematerialne à krajowa inwentaryzacja
  • grupa badawcza "żandarowa" spotykamy się 2 kwietnia na Ławicy
na zajęcia 12 kwietnia:

  • Formularz wniosku + wytyczne na stronie niematerialne.nid.pl (zakładki: dziedzictwo niematerialne à krajowa inwentaryzacja à do pobrania) 
na zajęcia 19 kwietnia:

    Cel zajęć:
    • przekazanie wiedzy z zakresu ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (NDzK) w Europie (ze szczególnym uwzględnieniem Polski)
    • przekazanie wiedzy z zakresu projektowanego systemu ochrony NDzK w Polsce
    • rozwinięcie umiejętności definiowania i opisywania zjawisk zaliczanych do NDzK
    • przygotowanie do zastosowania orientacji teoretycznych w praktyce badawczej
    • przekazanie wiedzy dotyczącej związków pomiędzy współczesnymi procesami globalizacyjnymi, a ochroną dziedzictwa kulturowego w społecznościach lokalnych i regionalnych
    • rozwinięcie zdolności prawidłowej oceny poziomu swojej wiedzy odnośnie dziedzictwa kulturowego na przykładzie wybranych zjawisk NDzK z terenu Polski
      Forma zaliczenia:   
        • Obserwacja uczestnicząca (2 kwietnia na Ławicy) + sporządzenie notatek
        • Zebranie informacji o zjawisku NDzK
        • Wypełnienie formularza aplikacyjnego
        • Test pisemny
        • uzupełnienie hasła / haseł w Wikipedii (dla chętnych)
          Tematyka zajęć:
          • Dziedzictwo kulturowe – podstawowe definicje
          • System ochrony dziedzictwa kulturowego (w Europie)
          • Konwencja UNESCO z 2003 o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego 
          • System ochrony dziedzictwa kulturowego (w Polsce – MKiDN, NID)
          • Projekt i realizacja ochrony NDzK w Polsce 
          • System ochrony dziedzictwa kulturowego (Cepelia, rola organizacji pozarządowych)
          • Wybrane zjawiska NDzK w Polsce: tradycje i przekazy ustne, w tym język jako nośnik niematerialnego dziedzictwa kulturowego 
          • Rola społeczności lokalnej w systemie ochrony NDzK w Polsce(prowadzi mgr M. Machowska)
          • Współpraca międzyśrodowiskowa w zakresie NDzK w Polsce - wyjazd do Zbąszynia (10 maja)
          • Wybrane zjawiska NDzK w Polsce: sztuki widowiskowe
          • Wybrane zjawiska NDzK w Polsce: zwyczaje, rytuały i obrzędy świąteczne
          • Wybrane zjawiska NDzK w Polsce: wiedza i praktyki dotyczące przyrody i wszechświata (zajęcia 24.05)
          • Wybrane zjawiska NDzK w Polsce: umiejętności związane z rzemiosłem tradycyjnym (zajęcia 24.05)
          • Rola społeczności lokalnej w systemie ochrony NDzK w Polsce (07.06, prowadzi mgr M. Machowska)
          • Analiza wybranego zjawiska NDzK w Poznaniu - prezentacja projektu ochrony Żandarów (14.06)

          Literatura obowiązkowa (+ teksty podawane na zajęciach):

          Monografie i artykuły
          1. Adamowski, J., Smyk, K. (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła– wartości – ochrona, Lublin-Warszawa: UMCS, NID.
          2. Brzezińska A. W. (2013), Reifikacja dziedzictwa kulturowego w świetle Konwencji UNESCO z 2003roku. „Nauka” nr 1, s. 109-128.
          3. Brzezińska A. W., Mokrzan M. (2012), Ogólnopolskie „warsztaty dla ekspertów organizacji pozarządowych w sprawie Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 roku”, Warszawa, 18 czerwca 2012, „Lud”, t. 96, s. 361-265.
          4. Brzezińska A. W., Schreiber H., Smyk K. (2012), Warsztaty dla ekspertów organizacji pozarządowych i instytucji kultury w sprawie Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 roku, Lublin, 25-26 października 2012 roku. Sprawdzania, w: J. Adamowski, K. Smyk (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona, Lublin-Warszawa: UMCS, NID, s. 353-366.
          5. Duriasz-Bułhak, J., Połomski, K., Potok, A. (red.) (2011). Rzecz o dziedzictwie wiejskim na wsi. Rady,przykłady, informacje. Warszawa: Fundacja Wspomagania Wsi.
          6. KonwencjaUNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 roku
          7. Schreiber, H. (2005). Międzynarodowa ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego, "Stosunki Międzynarodowe-International Relations", nr 3-4 (t. 32).
          8. Schreiber, H. (red.) (2017), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: doświadczenia w ochronie krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Chin. Część 2, Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa.
          Wybrane artykuły z czasopism
          1. Region biskupiański, (2017). „Przegląd Wielkopolski. Kultura. Historia. Ekorozwój. Turystyka”, nr 3 (117) (ss. 80).
          2. Region kaliski, (2016). „Przegląd Wielkopolski. Kultura. Historia. Ekorozwój. Turystyka”, nr 4 (114) (ss. 87).
          3. Sztuka ludowa i nieprofesjonalna w Wielkopolsce, (2015). „Przegląd Wielkopolski. Kultura. Historia. Ekorozwój. Turystyka”, nr 1 (107) (ss. 80).
          4. Niematerialne. „Łódzkie Studia Etnograficzne” (2015)., t. 54.
          5. Rok Oskara Kolberga w Wielkopolsce, (2014). „Przegląd Wielkopolski. Kultura. Historia. Ekorozwój. Turystyka”, r. 28, nr 1 (103) (ss. 80).
          Strony internetowe
          www.kulturaludowa.pl
          www.zgstl.kei.pl
          www.cepelia.pl
          www.ptl.info.pl
          www.unesco.pl
          www.nid.pl
          www.niematerialne.nid.pl
          Rok Obrzędowy z Wikipedią

           

          Komentarze

          Popularne posty z tego bloga

          Lista regionów etnograficznych w Polsce

          Dla studentek i studentów 2 roku, w ramach przedmiotu "Etnografia Polski": lista regionów etnograficznych w Polsce raport do spisu powszechnego z 2011 roku Materiały dodatkowe: http://www.nasze.kujawsko-pomorskie.pl/ Góralszczyzna polska    Regiony etnograficzne w Polsce

          Bielski ręcznik - etnograficzne badania terenowe

          KONIEC ZAPISÓW  W terminie 14-23 lipca 2017 Muzeum w Bielsku Podlaskim (oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku) organizuje kolejną edycję etnograficznych badań terenowych. Ich celem jest zebranie informacji na temat tradycji występowania obrzędowego ręcznika . Badania będą prowadzone na terenie powiatu bielskiego w gminach: Wyszki, Brańsk i Boćki . Organizator zapewnia uczestnikom (6 studentom) noclegi i wyżywienie, zwrot kosztów za bilety przejazdowe oraz certyfikat uczestnictwa w badaniach. W badaniach będą też brali udział studenci z Brzeskiego Uniwersytetu Państwowego im. Aleksandra Puszkina z Brześcia . Oferta skierowana jest do studentów 1-3 roku studiów I stopnia naszego Instytutu. Wymagania: umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy oraz zainteresowanie tematyką tradycyjnego rękodzieła. W ramach przygotowań do badań przewidziano organizację 3 spotkań na przełomie maja i czerwca (w terminie ustalonym wspólnie po zakończeniu rekrutacji). Obecność na

          Praktyki w Muzeum w Szreniawie - edycja wiosenne

          W ramach współpracy z Narodowym Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gm. Komorniki) istnieje możliwość odbycia praktyk w semestrze letnim. Uczestnicy mają okazję zdobyć określone umiejętności w zakresie edukacji muzealnej oraz organizacji pracy zespołowej podczas imprez cyklicznych związanych z działalnością placówek muzealnych, jak warsztaty dla dzieci i młodzieży w ramach tzw. pokazów wielkanocnych (semestr letni). Kto może uczestniczyć i w jakim trybie? 1. TRYB 1: jako zaliczenie obowiązkowych praktyk Studenci lat I-III LIC – w ramach „Praktyk w instytucjach kultury” Studenci II roku SUM – w ramach „Praktyk zawodowych” 2. TRYB 2: jako dobrowolne uczestnictwo w ramach samodzielnego zdobywania doświadczenia zawodowego (każdy otrzymuje zaświadczenie o odbyciu praktyk) Gdzie, jak i kiedy odbywają się praktyki? Muzeum w Szreniawie, dojazd pociągiem lub autobusem z pętli na Górczynie. Każda praktyka trwa 5 dni (poniedziałek-piątek), w g