Przejdź do głównej zawartości

Antropologia Wsi


ANTROPOLOGIA WSI, czwartek 14.30-16.00, sala 2.21
DR HAB. ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA
DYŻUR: czwartek godz. 11.00-12.30 pok. 2.29
KONTAKT: annaweronika@op.pl; awbrzez@amu.edu.pl

EGZAMIN w dniu 1 lutego 2018 r., godz. 10.00-11.30, sala 2.21
pobierz -->ZAGADNIENIA

Na odrobienie zaległych nieobecności zapraszam 1.02. (czwartek) w godz. 11.30-13.00

Zadania domowe:
na zajęcia 19.10:
  • Zapoznać się z historią wsi Swołowo (najważniejsze daty z życia wsi) 
  • Wypisać elementy ochrony krajobrazu (na przykładzie działalności Muzeum)
na zajęcia 26.10:
przeczytać artykuł Damiana Markowskiego, GORALENVOLK – ANATOMIA ZDRADY

na zajęcia 2.11 i 9.11:
przeprowadzić obserwację terenową i sporządzić notatki, informacje w FORMULARZU 

na zajęcia 16.11:
  • najbardziej charakterystyczne obiekty/miejsca na Morasku i na Radojewie (po 3 dla każdego miejsca)
  • obiekty/miejsca na Morasku i Radojewie, które mogłyby być potencjalną atrakcją/ciekawostką (po 3 dla każdego miejsca)
na zajęcia 30.11:
  • zapoznać się ze stroną http://www.uniwlud.pl/
  • wypisać: okoliczności powstania oraz formy bieżącej działalności, adresaci działań i działalność prospołeczna
na zajęcia 14.12:

na zajęcia 4.01:
na zajęcia 11.01:
na zajęcia 18.01:
na zajęcia 25.01:
  • prezentacja wyników badań na Morasku i Radojewie wg WYTYCZNYCH
Cel zajęć:
  • przekazanie wiedzy z zakresu: kształtowania się krajobrazu kulturowego wsi; historycznych uwarunkowań rozwoju wsi oraz współczesnych przemian zachodzących w środowisku wiejskim
  • rozwinięcie umiejętności projektowania i realizowania badań w środowisku wiejskim
  • rozwinięcie zdolności krytycznej analizy materiałów źródłowych, czytania tekstów i analizy ich treści
  • rozwinięcie umiejętność  pracy w grupie / zespole

Forma zaliczenia:
  • Egzamin pisemny
  • Udział w zajęciach terenowych na obszarze dawnych wsi Morasko i Radojewo (2 wyprawy)
  • Przeprowadzenie mini-badań, sporządzenie raportu i prezentacja wyników

Tematyka zajęć:
1. 5 października: Wprowadzenie
2. 12 października: Wieś jako przestrzeń fizyczna
3. 19 października: Wieś jako przestrzeń historyczna (zajęcia poprowadzi mgr M. Machowska)
4. 26 października: Martyrologia wsi polskiej
5. 2 listopada: zajęcia odwołane, odrabiamy 27 listopada godz. 11.00
5. 9 listopada: Wieś jako przestrzeń społeczna
6. 16 listopada: Tutejszość, lokalność i regionalność np. Moraska i Radojewa
7. 23 listopada: Mityzacja wsi (Konopielka) (zajęcia poprowadzi mgr M. Machowska)
8. 27 listopada (poniedziałek): Aktywność kulturalna społeczności wiejskich (odrobienie zajęć z 2.11)
9. 30 listopada: Rola szkoły w społecznościach wiejskich
7 grudnia - zajęcia odwołane, odrobieniem będzie "wyjście w teren"
10. 14 grudnia: Wieś a propaganda (Dziewczyna z plakatu)

11. 4 stycznia: Turystyka kulturowa i agroturystyka: RODZAJE TURYSTYKI, TEKSTY DODATKOWE
12. 11 stycznia: Produkt lokalny i produkt regionalny
13. 18 stycznia: Estetyka wsi i ochrona dziedzictwa kulturowego wsi
14. 25 stycznia: Krajobraz kulturowy Moraska i Radojewa - prezentacja wyników badań

Lektury obowiązkowe (reszta tekstów będzie podawana na zajęciach):
  • Bukraba-Rylska I. (2008). Socjologia wsi polskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 
  • Bursza, J. (1958). Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. Wrocław: Ossolineum.
  • Burszta, J. (1985). Chłopskie źródła kultury. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
  • Duriasz-Bułhak, J., Połomski, K., Potok, A. (red.) (2011). Rzecz o dziedzictwie wiejskim na wsi. Rady, przykłady, informacje. Warszawa: Fundacja Wspomagania Wsi.
  • Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej. Wrocław: Ossolineum.
  • Każde miejsce opowiada swoją historię czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim. (2001). Poznań: Fundacja Fundusz Współpracy Program AGROLINIA 2000.
  • Kroh A. (1999). Sklep potrzeb kulturalnych. Warszawa: Prószyński i s-ka.
  • Stomma, L. (2002). Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje. Łódź: Piotr Dopierała.  
  • WITRYNA WIEJSKA 







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista regionów etnograficznych w Polsce

Dla studentek i studentów 2 roku, w ramach przedmiotu "Etnografia Polski": lista regionów etnograficznych w Polsce raport do spisu powszechnego z 2011 roku Materiały dodatkowe: http://www.nasze.kujawsko-pomorskie.pl/ Góralszczyzna polska    Regiony etnograficzne w Polsce

Bielski ręcznik - etnograficzne badania terenowe

KONIEC ZAPISÓW  W terminie 14-23 lipca 2017 Muzeum w Bielsku Podlaskim (oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku) organizuje kolejną edycję etnograficznych badań terenowych. Ich celem jest zebranie informacji na temat tradycji występowania obrzędowego ręcznika . Badania będą prowadzone na terenie powiatu bielskiego w gminach: Wyszki, Brańsk i Boćki . Organizator zapewnia uczestnikom (6 studentom) noclegi i wyżywienie, zwrot kosztów za bilety przejazdowe oraz certyfikat uczestnictwa w badaniach. W badaniach będą też brali udział studenci z Brzeskiego Uniwersytetu Państwowego im. Aleksandra Puszkina z Brześcia . Oferta skierowana jest do studentów 1-3 roku studiów I stopnia naszego Instytutu. Wymagania: umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy oraz zainteresowanie tematyką tradycyjnego rękodzieła. W ramach przygotowań do badań przewidziano organizację 3 spotkań na przełomie maja i czerwca (w terminie ustalonym wspólnie po zakończeniu rekrutacji). Obecność na

Praktyki w Muzeum w Szreniawie - edycja wiosenne

W ramach współpracy z Narodowym Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gm. Komorniki) istnieje możliwość odbycia praktyk w semestrze letnim. Uczestnicy mają okazję zdobyć określone umiejętności w zakresie edukacji muzealnej oraz organizacji pracy zespołowej podczas imprez cyklicznych związanych z działalnością placówek muzealnych, jak warsztaty dla dzieci i młodzieży w ramach tzw. pokazów wielkanocnych (semestr letni). Kto może uczestniczyć i w jakim trybie? 1. TRYB 1: jako zaliczenie obowiązkowych praktyk Studenci lat I-III LIC – w ramach „Praktyk w instytucjach kultury” Studenci II roku SUM – w ramach „Praktyk zawodowych” 2. TRYB 2: jako dobrowolne uczestnictwo w ramach samodzielnego zdobywania doświadczenia zawodowego (każdy otrzymuje zaświadczenie o odbyciu praktyk) Gdzie, jak i kiedy odbywają się praktyki? Muzeum w Szreniawie, dojazd pociągiem lub autobusem z pętli na Górczynie. Każda praktyka trwa 5 dni (poniedziałek-piątek), w g